Stakeholder management
Betekenisvolle dialoog
Mensenrechten gaan over mensen. Een organisatie kan veel belanghebbenden hebben, waaronder werknemers, gemeenschappen, leveranciers en hun werknemers, klanten en consumenten. Het is cruciaal om vast te stellen wie belangrijke stakeholders zijn. Volgens de internationale richtlijnen en wetgeving moet een bedrijf een zinvolle dialoog voeren met belanghebbenden, vooral met degenen die mogelijk negatieve consequenties ondervinden van het bedrijf. Dit kan een uitdaging zijn voor bedrijven met wereldwijde toeleveringsketens en waardeketens.
Hoe ondersteunen we onze klanten?
- Ontwikkelen van cruciale relaties, bemiddelen en organiseren bijeenkomsten met stakeholders.
- Ontwikkelen van een zinvolle dialoog, zodat de juiste prioriteiten worden gesteld en oplossingen worden ontwikkeld.
- Samen met onze partners gebruiken we tools en methodologieën om belanghebbenden op afstand en hun vertegenwoordigers te betrekken.
Voordelen van een zinvolle dialoog
- Mechanisme voor vroegtijdige waarschuwing door de zorgen van belanghebbenden te kennen
- Dialoog met leveranciers en klanten over mensenrechten voegt waarde toe aan de relaties
- Creëert begrip voor de lokale context en groepen mensen die risico lopen
- Verkrijgen van belangrijke kennis en informatie over ernstige mensenrechtenrisico’s
- Waardering en begrip voor het due diligence proces van het bedrijf.